28.04.2021, Vatican (Catholica) – „Pentru un creștin a medita înseamnă a căuta o sinteză: înseamnă a ne pune în fața marii pagini a Revelației pentru a încerca să ne-o însușim, asumând-o complet. Și creștinul, după ce a primit cuvântul lui Dumnezeu, nu îl ține închis înăuntrul său, pentru că acel Cuvânt trebuie să se întâlnească cu ‘o altă carte’, pe care Catehismul o numește ‘cea a vieții’ (2706). Este ceea ce încercăm să facem de fiecare dată când medităm cuvântul.” Aceste cuvinte au introdus tema meditației la cateheza de la audiența generală de miercuri, 28 aprilie, cateheză încadrată în ampla serie de cateheze dedicate rugăciunii.

Desigur, meditația nu aparține strict creștinilor, a subliniat Pontiful. „Există o practică meditativă în aproape toate religiile din lume”, dar și între „persoanele care nu au o viziune religioasă despre viață”. În cultura occidentală, a continuat el, meditația este căutată pentru că „reprezintă un dig ridicat împotriva stresului zilnic și a golului care se răspândește peste tot”, astfel că a medita este „o nevoie a tuturor”. Desigur, meditația creștină are un element distinctiv, explicat de Sfântul Părinte: „Pentru creștin meditația intră prin poarta lui Isus Cristos. Și practica meditației urmează această cărare. Și creștinul, atunci când se roagă, nu aspiră la deplina transparență de sine, nu se pune în căutarea nucleului mai profund al eului său. Acest lucru este permis, însă creștinul caută altceva. Rugăciunea creștinului este înainte de toate întâlnire cu Altul, cu Altul, cu majusculă: întâlnirea transcendentă cu Dumnezeu.”

A accentuat și rolul Duhului Sfânt, care face posibilă meditația. A vorbita apoi despre „metodele de meditație”, care sunt „câți maeștri spirituali” (cf. CBC 2707). „Sunt multe metodele de meditație creștină: unele foarte sobre, altele mai articulate; unele accentuează dimensiunea intelectivă a persoanei, altele mai degrabă pe cea afectivă și emotivă. Sunt metode. […] Trebuie amintit mereu că metoda este un drum, nu o destinație: orice metodă de rugăciune, dacă vrea să fie creștină, face parte din acea sequela Christi, care este esența credinței noastre. Metodele de meditație sunt drumuri de parcurs pentru a ajunge la întâlnirea cu Isus, însă, dacă tu te oprești pe drum și privești numai drumul, nu ]l vei găsi niciodată pe Isus. Vei face din drum un dumnezeu, însă drumul este un mijloc pentru a te duce la Isus.”

Papa și-a încheiat cateheza cu acest îndemn: „Să luăm evanghelia, să facem meditarea acelor mistere din evanghelie și Duhul ne conduce să fim prezenți acolo. În rugăciune – atunci când ne rugăm – noi toți suntem ca leprosul curățat, ca orbul Bartimeu care recapătă vederea, ca Lazăr care iese din mormânt. Și noi suntem vindecați în rugăciune așa cum a fost vindecat orbul Bartimeu, celălalt, leprosul. Și noi suntem înviați, așa cum a fost înviat Lazăr, pentru că rugăciunea de meditație condusă de Duhul Sfânt ne face să retrăim aceste mistere ale vieții lui Cristos și să ne întâlnim cu Cristos și să spunem, cu orbul: ‘Doamne, ai milă de mine! Ai milă de mine!’ ‘Și ce vrei?’ ‘Să văd, să intru în acel dialog’. Și meditația creștină, condusă de Duhul ne aduce acest dialog cu Isus. […] A medita, pentru noi, creștinii, este un mod de a-l întâlni pe Isus. Și astfel, numai astfel, să ne regăsim pe noi înșine.”

Exprimaţi-vă opinia