5-7 martie 2021 – Este pentru prima dată când particip la un astfel de eveniment online și este o experiență nouă ce nu poate fi comparată cu Exercițiile Spirituale la care am participat în mod fizic. Rugăciunile de dimineață sunt un pic altfel decât cele din capela Centrului Manresa. Poți fi ușor distras și, fiind în propriul spațiu de confort, ești ușor tentat să dai atenție mai multor stimuli decât în capelă.În prima seară ne-am rugat Calea Crucii, iar meditațiile stațiunilor au fost foarte frumoase.Conferința părintelui Iulian Budău: „Iezuiții creativi în vreme de încercare”.

În cadrul acestei conferințe am descoperit că iezuiții au fost activi în România încă din prima parte a secolului XX și că au intrat repede în vizorul Securității după anii 50. Am înțeles că trăsătura lor caracteristică era profunzimea trăirilor și popularitatea lor spirituală în rândul credincioșilor. Pentru Securitate, a fi iezuit însemna „a avea legături în afară”, a face parte dintr-o organizație mondială, dar și a fi îndoctrinat cu o ideologie pe care ei o vedeau periculoasă, chiar cu implicații psihopatologice. Comuniștii au vrut să ideologizeze masele, au studiat fenomenul, au făcut cercetări, s-au inspirat din alte domenii, dar nu au reușit ceea ce și-au propus întru totul. „Ideologia” iezuită nu se bazează pe programe, pe studii, pe strategii, ci pe felul în care Isus se revelează fiecăruia. Odată ce Isus ți se descoperă, începi să cunoști o lume nouă, să trăiești o viață nouă și să vezi lumea cu alți ochi, te îndrăgostești, iubești și trăiești prin harul Său.

Preoții care au fost anchetați de Securitate știau foarte bine cuvintele lui Isus: „Fericiți sunteți când vă vor insulta, vă vor persecuta şi (mințind), vor spune împotriva voastră tot răul din cauza mea! Bucuraţi-vă şi veseliţi-vă, căci răsplata voastră mare este în Ceruri! Căci aşa i-au persecutat şi pe profeţii dinaintea voastră!” Mt. 5(11).Foamea lor după Euharistie era asemănătoare cu aceea pe care o simțim și noi astăzi. Diferența este că noi suntem liberi și putem merge la una dintre bisericile aflate în oraș pentru a-l primi de îndată pe Isus; lor le lipsea Euharistia timp de mulți ani! Le lipsea Sângele Domnului (cel pe cere ni-l amintim și noi din capela Centrului Manresa), le lipseau psalmii și cântările liturgice, le lipsea Sf. Liturghie. Se mistuiau, însă rămâneau puternici în Duh. Sufereau asemenea lui Isus în grădina Ghetsimani. Erau bătuți, erau înfometați, dar Domnul avea grijă ca ei să rămână puternici, să poată comunica și să rămână o Biserică unită chiar și acolo!

La punctele de meditație am parcurs Ispitirile lui Isus Lc.4 (1-13), unde am remarcat asemănarea dintre prima ispită: „Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, zi acestei pietre să se facă pâine” și nevoia de pâine a preoților deținuți în închisorile comuniste. Și ei vedeau pietre și le era foame de „pâine”!Îmi place mult spiritualitatea ignațiană, mă farmecă, deoarece este bazată pe simplitate, pe cunoaștere, pe contemplație și nu poate fi descoperită decât prin lucrarea Harului. Esența spiritului ignațian se află în Exercițiile Spirituale ale Sf. Ignațiu de Loyola, în spatele cărora se ascunde Spiritul Sfânt. Cei care ajung să cunoască frumusețea acestei spiritualități sunt fiii pe care Tatăl îi încredințează lui Isus, pentru ca ei să-L iubească și să-I fie frați.

(Robert)

Exprimaţi-vă opinia