mesaj video

05.06.2020, Vatican (Catholica) – Ziua Mondială a Mediului este celebrată anual pe 5 iunie. Pentru a marca festivitățile din acest an, Fundația Pontificală Scholas Occurentes organizează o cyber-întâlnire globală cu tineri, părinți și profesori. În contextul întâlnirii, Papa Francisc a trimis un mesaj video de susținere și încurajare. „Astăzi, după toți acești ani în care am explorat întrebarea care ne călăuzește, este o mare bucurie să vă putem numi comunitate: comunitate de prieteni, comunitate de frați și surori”, a spus Pontiful. Sfântul Părinte a amintit că Scholas a început „ca ceva neplanificat”, cu doi profesori în plină criză. El a adăugat că, chiar dacă criza a lăsat în urmă un câmp de violență, „educația a adus oamenii împreună, oferind un sens și, prin urmare, generând frumusețe”.

Papa Francisc a spus că istoria Scholas de reflecție și întâlnire îi aduce în minte trei imagini: „Nebunul” din „La Strada” lui Fellini; „Chemarea Sfântului Matei” a lui Caravaggio; și „Idiotul” lui Dostoievski. Aceste istorii, potrivit Papei, „sunt istoriile unei crize”, deoarece, în toate cele trei, „este în joc responsabilitatea umană”. Papa Francisc a explicat că o criză „ne descompune pentru a ne deschide”. De aceea, crizele, fără o bună însoțire, sunt periculoase: pentru că o persoană poate deveni dezorientată. Oamenii nu ar trebui „să intre niciodată într-o criză singuri”, chiar dacă par mici sau personale. „În criză, frica ne invadează. Ne închidem ca indivizi… ne golim de sens, ascunzându-ne chemarea, pierzând din vedere frumusețea.” Cu toate acestea, a spus Papa Francisc, citându-l pe Dostoievski, „frumusețea va salva lumea”. „Scholas s-a născut din criză”, a subliniat Papa Francisc. Dar „nu și-a ridicat pumnii pentru a lupta împotriva unei culturi și nici nu și-a coborât brațele în resemnare”. Mai degrabă, a apărut „ascultând inimile tinerilor”.

„Educația nu înseamnă doar a ști lucruri”, a spus Papa. Mai degrabă, a educa înseamnă „a asculta, a crea cultură și a celebra”. A subliniat că dacă educația nu este în măsură să asculte, să creeze și să celebreze, „nu poate educa”. A mai spus că educația trebuie să armonizeze „limbajul gândirii cu sentimentele și cu acțiunile” și să vorbească limba minții, a inimii și a mâinilor. Papa a remarcat că a văzut studenți și profesori din diferite țări învățând, jucând și dansând împreună la Scholas și a menționat această experiență drept „un măslin” ce creează „o cultură a întâlnirii între Orient și Occident”. A spus că împărtășirea viselor copiilor și tinerilor cu experiența adulților este necesară și trebuie să aibă loc. Altfel, „nu ar exista rădăcini, nici istorie, nici promisiune, nici creștere și nici profeție”. Pontiful le-a amintit elevilor de la Scholas că „aceeași viață ne-a născut pe toți” și că va genera întotdeauna alte lumi. Fiecare este așadar un elev al tuturor realităților, limbilor și credințelor, iar ceea ce învățăm nu este un obiect, ci mai degrabă Viața.

Papa i-a îndemnat pe toți să facă eforturi de progres și să nu uite aceste trei cuvinte: recunoștință, sens și frumusețe. A adăugat că, la fel ca profesorii fondatori ai Scholas, care nu au păstrat pentru ei ceea ce aveau, ci mai degrabă au dăruit gratuit, ar trebui să continuăm și noi să semănăm și să culegem, să mergem împreună și să zâmbim, în timp ce ne asumăm riscuri pentru a depăși orice criză. Scholas Occurrentes este o organizație internațională de drept pontifical, care are ca scop realizarea integrării studenților din întreaga lume prin inițiative tehnologice, atletice și artistice, care promovează educația și cultura întâlnirii. Este prezentă în 190 de țări și cuprinde aproximativ jumătate de milion de școli și rețele educaționale multiple.

Sursa: Vatican News, ediția engleză

Exprimaţi-vă opinia