CALEA UCENICULUI (13)

Publicatla 2 March 2020

13. MIRELE ESTE CU EI (Mc 2,18-22)

 18Discipolii lui Ioan și fariseii posteau. Au venit și i-au spus: „De ce discipolii lui Ioan și discipolii fariseilor postesc, iar discipolii tăi nu postesc?”19Isus le-a spus: „Pot oare nuntașii să postească atât timp cât mirele este cu ei? Cât timp au mirele cu ei, nu pot să postească 20Vor veni însă zile în care mirele va fi luat de la ei și atunci, în ziua aceea, vor posti.21 Nimeni nu coase un petic dintr-o stofă nouă la o haină veche; altfel, peticul nou trage din haina veche și ruptura devine mai mare 22 Și nimeni nu pune vin nou în burdufuri vechi; altfel, vinul va sparge burdufurile și se vor pierde și vinul și burdufurile. Însă vinul nou se pune în burdufuri noi”.

 

Contextul mesajului

’’Mirele este cu ei’’ spune Isus despre ucenici. De aceea nu postesc. Păcătoșii, iertați de Fiul omului, mănâncă și se bucură; drepții, închiși în apărarea propriei dreptăți, postesc și sunt triști (v. 18).

A mânca înseamnă a trăi – iar viața omului înseamnă tocmai a corespunde iubirii gratuite a lui Dumnezeu. Aceasta este porunca lui care dă viață (12,20). Însă a-l iubi pe Dumnezeu este posibil numai pentru faptul că el ne-a iubit mai întâi (1In 4,19): când eu eram încă păcătos (cf. Rm 5,8). De aceea păcătoșii fac banchet. Drepții în schimb postesc, pentru că ignoră această iubire. Toți sunt încordați să o merite, dar nu-și dau seama că iubirea meritată nu mai este iubire.

Când noi păcătoșii iertați mâncăm cu Domnul, acesta nu este un banchet oarecare. Este un banchet nupțial (v. 19). Aceasta este bucuria glorioasă și inefabilă la care nimeni n-ar fi îndrăznit să se gândească vreodată: în Isus, se celebrează nunta lui Dumnezeu cu umanitatea. El s-a unit cu noi pentru a ne uni cu sine; s-a făcut om pentru ca omul să devină Dumnezeu. Toată Scriptura ne vorbește despre ’’iubirea nebună’’ (Cabasilas) a Domnului; iubirea lui excesivă (Ef 2,4). Din primele pagini ale Genezei, prin profeți și prin Cântarea Cântărilor, până la Apocalipsă, El își revendică dreptul de a fi unicul nostru interlocutor, partenerul nostru gelos. El ne-a iubit cu o iubire veșnică (Ier 31,3). Ucenicul este acela care a cunoscut și a crezut în această iubire a lui Dumnezeu pentru el (1In 4,16): își pronunță ’’da’’-ul său în fața Aceluia care i-a spus ’’da’’ din veșnicie. Acum toți se bucură de prezența mirelui. Si ucenicul va cunoaște ’’postul ’’ (v. 20), când mirele va bea potirul morții. Însă acest post îi va aduce aminte de izvorul vieții, când Domnul se va face hrană pentru el, unindu-se în mod indisolubil cu el.

La banchetul lui nu se poate participa cu îmbrăcămintea veche a legii; se intră numai cu îmbrăcămintea nouă a milei sale: dacă cineva este in Cristos, este o creatură nouă.

Imaginea vinului nou (v. 22) întărește același adevăr, adăugând o nuanță: vinul este semnul bucuriei și al iubirii. În banchetul cu Isus ne-a fost dăruită o viață nouă: Spiritul Sfânt, iubirea însăși a lui Dumnezeu promisă pentru zilele din urmă. Aceasta se revarsă nebună și nu poate fi păstrată în vase vechi.

Isus este mirele, care face să înceapă banchetul nupțial la care oricine poate avea acces numai cu îmbrăcăminte nouă și în care se va bea dintr-un Spirit nou (cf. Apoc 22).

Ucenicul este unit cu Domnul său ca și mireasa cu mirele. Cealaltă parte a omului este Dumnezeu! Acesta este un mare mister (Ef 5, 32): este marele secret al universului.

 

Exercițiu

1.Intru în rugăciune, așa cum s-a arătat în Introducere.

2. Mă reculeg luând aminte la locul descris: sala ospățului unde Isus stă la masă cu păcătoșii.

3. Cer ceea ce vreau: cer lui Dumnezeu să mă bucur cu bucuria lui pentru mine; „să mă bucur deplin în Domnul” (Is 61, 10), care se bucură pentru mine precum „mirele de mireasă” (Is 62, 5).

4. Trăgând folos, văd, ascult și privesc persoanele: cine sunt, ce spun, ce fac.

De notat:

postirea petec nou/haine vechi
ospățul vin nou/burdufuri vechi
mirele

Pasaje utile:

  • Cântarea Cântărilor;
  • Is 54, 1-17; 61, 10 urm; 62, 4-5;
  • Ez 16; Os 1-3; Ps 45;
  • Rom 6, 1-14;
  • Ef 4, 20-32.

————————————————————————————-

13

Exprimaţi-vă opinia