Maica Tereza și-a iubit radical semenii

Publicatla 3 September 2016
pr. Leo Maasburg01.09.2016, Roma (Catholica) – Maica Tereza nu a încercat să rezolve toate problemele lumii. Ea și-a trăit simplu viața ei de slujire și iubire radicală a semenului, așteptând ca Dumnezeu să se ocupe de restul, a spus îndrumătorul ei spiritual. „Hindușii, musulmanii și creștinii deopotrivă au văzut în ea un model. Era populară deoarece era autentică și îi iubea cu adevărat pe oameni”, a declarat Mons. Leo Maasburg pentru CNA. Agenția americană l-a intervievat pe prelat în vederea canonizării din 4 septembrie. Mons. Maasburg, preot al Arhidiecezei de Viena, a fost hirotonit preot în 1982, întâlnind-o la câțiva ani după pe Maica Tereza, cu care a avut o relație de prietenie până la moartea ei în 1997. De-a lungul anilor, Mons. Maasburg s-a alăturat Maicii Tereza și surorilor ei în diferite călătorii, inclusiv la Roma, în India și în Armenia. De asemenea a fost îndrumător spiritual pentru ea, traducător și confesor, fiind autorul cărții „Maica Tereza de Calcutta: un portret personal”.

– Ați petrecut mult timp cu Maica Tereza. Este ceva ce a rămas nespus despre ea?

– Există probabil multe istorii și detalii care mai sunt de spus. Maica Tereza a fost o persoană care a căutat mai degrabă să acționeze decât să vorbească. În același timp era puternic ancorată în rugăciune. Cred că aceasta a făcut-o atât de eficientă. Tot ce a făcut a încercat să facă pentru și cu prima și singura iubire a vieții ei: Isus. Și aceasta are de-a face cu ceva ce încă trebuie să descoperim și să căutăm să înțelegem mai clar: spiritualitatea Maicii Tereza. Cu canonizarea ei, Biserica ne invită să progresăm în relația pe care ea a avut-o cu divinul. Există o întreagă filozofie spirituală de descoperit când contemplăm viața, faptele și cuvintele ei. Cred de asemenea că viziunile ei politice despre societate și mesajele ei către elita lumii, când a primit Premiul Nobel pentru Pace sau când s-a adresat Adunării Generale a ONU, nu au primit atenția pe care o merită. Maica Tereza a fost mai mult decât o călugăriță catolică cu o inimă mare pentru săraci. Ea a fost o misionară și un ambasador al sanctității vieții, avocată neobosită a demnității nenăscuților, bolnavilor și celor pe moarte.

– Criticii Maicii Tereza ridică des problema modului în care ea îndemna oamenii să accepte suferința. Sunt aceste critici absurde? Cum a răspuns ea diferitelor probleme din societatea indiană?

– Maica Tereza a fost cândva confruntată cu o faimoasă metaforă: cineva a întrebat-o dacă nu ar fi fost mai bine să învețe săracii cum să pescuiască, în loc doar să le dea pește. Ea a fost de acord, dar a răspuns: „Săracii sunt prea slabi să țină undița. Când își vor reveni în casele mele, îi voi trimite la tine ca tu să îi înveți să pescuiască.” Deși era mereu interesată de politică, nu a încercat niciodată să fie un politician. A căutat să își iubească în mod radical semenii și aștepta de la Isus să facă restul. A răspuns problemelor din societatea indiană trăind evanghelia între săraci. Iar mizeria din sărăcia inimaginabilă a fost și este cu siguranță una dintre cele mai grave probleme. Dar vindecarea pe care a dorit să o dea oamenilor nu a fost una medicală, ci spirituală: iubirea și grija necondițională și tandră.

– Cum s-a schimbat India după munca Maicii Tereza? Și cum se poate schimba în continuare?

– Oamenii îi spuneau Maicii Tereza „Regina Indiei”. Aceasta arată cât de mult o iubeau. Hindușii, musulmanii și creștinii vedeau cu toții în ea un model. Era populară deoarece era autentică și îi iubea cu adevărat pe oameni. Exemplul ei a ajutat cu siguranță la a se înțelege că fiecare ființă umană, indiferent de statutul ei social, merită să fie tratată cu respect și are o demnitate intrinsecă. A fost faimoasă și pentru că era o misionară a carității și pentru că își trăia pe față credința. Astăzi, unele state din India arată tendința de a reduce libertatea religioasă prin legi anti-convertire. Unele grupuri radicale caută să îi incite la violență pe creștini și musulmani. India poate și trebuie să fie o țară unde oameni de diferite religii se respectă și trăiesc pașnic unul cu altul.

– Maica Tereza a experimentat și „noaptea sufletului”, asemenea multor sfinți înainte și după ea. Cum poate fi explicată această noapte spirituală? Și cum ne poate învăța experiența Maicii Tereza să ieșim dintr-o noapte a sufletului?

– Nu este ușor să explici noaptea sufletului, fiind o experiență mistică. Uneori sfinții o primesc ca un dar special de la Dumnezeu. Le permite să fie părtași la răscumpărarea omenii, care s-a distanțat de Dumnezeu prin păcat. Experiența Maicii Tereza nu ne învață cum să ieșim din această noapte, dar ne poate ajuta să o ducem, dacă ni se oferă onoarea de a o experimenta. Cu siguranță nu este o experiență ușoară. În scrisorile ei, Maica Tereza o descrie ca o experiență a absenței lui Dumnezeu. A rămâne fidelă în această suferință are efecte spirituale profunde asupra sufletelor.

Imagini

Exprimaţi-vă opinia