Adnane Mokrani15.07.2016, Roma (Catholica) – Profesorul Adnane Mokrani oferă pentru Vatican Insider o primă evaluare privind atentatul de la Nissa și implicațiile lui. Mokrani este teolog musulman, predă studii islamice la Institutul Pontifical de Studii Arabe și de Islamism și la Universitatea Pontificală Gregoriana. Este și președinte CIPAX, Centrul Interconfesional pentru Pace.

– Ce raport este între atentatul teribil de la Nissa și acel fenomen complex pe care-l numim fundamentalism?

– Suntem în fața unui fenomen de criminalitate, de teroare aș spune fără precedent. Este greu de înțeles această logică, deviată, satanică, această voință de a ucide orbește oameni nevinovați cu obiectivul de a face rău, pentru o persoană normală, pentru o ființă umană. Este greu, aș spune, de înțeles și logica politică pentru că nu este un proiect politic, nu poate să fie astfel dat fiind faptul că seamănă numai ură, mânie, răzbunare. Așadar eu cred că ISIS pierde teren, și va fi dezrădăcinat total în Siria și în Irak. Și în acest moment caută cu toate mijloacele să facă zgomot, să lovească în mod tot mai violent pentru a dovedi existența sa, vrea să facă să se creadă că supraviețuiește pe urma loviturilor militare primite, dar oricum nu este un proiect politic la ceea ce asistăm pentru că nu există nicio logică umană în spate.

– Zilele trecute Papa a cerut o negociere de pace în Siria: considerați că o puternică angajare diplomatică a Occidentului pentru negocieri care să pună capăt conflictelor din Siria dar și în Irak poate să fie un ajutor decisiv pentru a dezrădăcina terorismul?

– Cu siguranță terorismul joacă în golul politic, în sensul că fragilitatea regimurilor din Siria și din Irak a deschis poarta pentru acest fenomen. Așadar, o negociere serioasă în Siria dar și în Irak, cu toate componentele societății este utilă; este foarte necesar ca toate partidele să se pună împreună pentru a găsi o soluție politică și negociată. Și forțele regionale și internaționale au datoria de a contribui la un proiect politic care să pună capăt acestui măcel din Siria și Irak. A constitui un guvern național stabil în Siria și un guvern mai puternic în Irak de coeziune națională: aceste puncte sunt necesare pentru a elimina terorismul.

– Am văzut că acești tineri atentatori sunt adesea europeni, chiar dacă de origine magrebiană sau din alte regiuni. Cum influențează religia asupra indivizilor care aleg să se sacrifice în acest mod atroce?

– Acest fenomen cere o muncă de grup a experților în psihologie și sociologie, pentru a vedea profilul concret al acestor tineri nesăbuiți. Prin ceea ce am văzut în Franța, în Belgia, sunt tineri care provin dintr-o anumită fragilitate socială, tineri delincvenți, care adesea au avut o trecere prin închisoare. Și delincvența banală, criminală, se transformă în delincvență teroristă. Așadar o muncă serioasă trebuie să fie făcută în închisori. Aceste persoane trebuie urmărite și atunci când ies din închisoare. Nu am deci un răspuns definitiv la această problemă, pentru că este un fenomen complex și trebuie să fie făcută o muncă de grup care urmărește diferite aspecte: culturale, sociale, psihologice.

– Atentatele ca acela din Nissa par mai puternice decât dialogul dintre marile credințe din zona mediteraneeană, par să facă bucăți munca aceluia care construiește punți. Care este astăzi funcția dialogului interreligios în fața terorismului?

– După părerea mea, misiunea dialogului astăzi este aceea de a răspunde în mod uman și spiritual la durere și nu cu burta și cu emoția. Așadar dacă acești teroriști vor să creeze un climat de panică, frică, uluire, vor să despice și să împartă, noi în schimb trebuie să ieșim din această logică satanică, să rămânem în logica lui Dumnezeu. Și aceasta este tocmai înțelepciunea dialogică: să nu uităm umanitatea noastră, pentru că riscul este de a intra într-o logică negativă, distructivă, și nu trebuie să cădem în această capcană. Să nu se uite că în Irak, în zilele trecute, ultimele zile din Ramadan, a fost măcelul copiilor la piață unde au murit 200 de persoane; la sfârșitul Ramadanului familiile merg la piață ca să cumpere haine pentru copii și tot la sfârșitul Ramadanului au comis un alt atentat, un alt măcel, în fața mormântului profetului Mahomed la Medina. Și atunci se vede că simțul sacrului nu mai există.

– Așadar suntem în fața unui amestec straniu de religie care devine ideologie și nu mai respectă nici măcar aspecte fundamentale ale credinței?

– Da, este o ideologie criminală care folosește o acoperire religioasă desigur falsă.

– Astăzi la Tunis, grație inițiativei asociației Gariwo în colaborare cu ministerul de externe italian, se inaugurează prima „Grădina a drepților” în lumea arabă, în interiorul ambasadei italiene, unde sunt amintiți acei musulmani căzuți împotriva terorismului, a regimurilor autoritare și care i-au apărat pe evrei în al doilea conflict mondial. Este dovada că există o imensitate, în lumea arabă și musulmană, total diferită, din ceea ce vedem. Sunt mărturii care ne fac să sperăm în pofida tragismului momentului?

– Cu siguranță, cu siguranță. Credința noastră în bunătatea umană trebuie să rămână și să găsească și puncte luminoase în amintirea noastră și în prezentul nostru pentru a construi un viitor de pace, de umanitate și de solidaritate. (material tradus de pr. Mihai Pătrașcu pentru ITRC.ro)

Exprimaţi-vă opinia