foto Angelus13.01.2016, Vatican (Catholica) – „Numele lui Dumnezeu este Milostivirea” este titlul unei noi cărți ce a fost lansată la 12 ianuarie 2016, în 86 de țări, printre care și România. În carte, Papa Francisc vorbește despre viziunea sa asupra milostivirii lui Dumnezeu într-o serie de interviuri pentru vaticanistul Andrea Tornielli. Mai multe fragmente au fost făcute publice de Editura Piemme.Biserica condamnă păcatul, arată milostivire păcătosului

„Biserica condamnă păcatul deoarece ea trebuie să comunice adevărul: ‘acesta este un păcat’. Dar în același timp, îmbrățișează păcătosul care se recunoaște pe sine ca atare, îl primește, îi vorbește despre milostivirea infinită a lui Dumnezeu. Isus i-a iertat chiar și pe cei care l-au răstignit și l-au batjocorit”. „Pentru a urma calea Domnului, Biserica este chemată să împartă milostivirea ei la toți cei care se recunosc păcătoși, care își asumă responsabilitatea pentru răul comis și care simt nevoia iertării. Biserica nu există pentru a condamna oamenii, ci pentru a realiza o întâlnire cu iubirea milostivirii lui Dumnezeu”.

„Adesea spun că pentru ca să se întâmple aceasta, este necesar să ieșim: să ieșim din biserici și din parohii, să mergem afară și să îi căutăm pe oameni acolo unde trăiesc, unde suferă și unde speră. Îmi place să folosesc imaginea unui spital de campanie pentru a descrie această ‘Biserică în ieșire’. Ea există acolo unde sunt lupte. Nu este o structură solidă cu tot echipamentul, unde oamenii să meargă pentru a primi tratament pentru infirmități mici și mari. Este o structură mobilă care oferă primul ajutor și îngrijire imediată, pentru ca soldații ei să nu moară. Este un loc pentru îngrijire de urgență, nu un loc pentru a merge să vezi un specialist. Sper că Jubileul va ajuta la revelarea laturii profund materne și milostive a Bisericii, o Biserică ce merge spre cei care sunt ‘răniți’, care au nevoie de o ureche atentă, de înțelegere, iertare și iubire”.

Milostivire da, corupție nu

Papa Francisc continuă arătând diferența dintre păcat și corupție, spunând că omului corupt îi lipsește umilința de a-și recunoaște păcatele. „Corupția este păcatul care, în loc să fie recunoscut ca atare și să ne facă smeriți, este înălțat la un sistem; devine o obișnuință, un mod de viață. Nu mai simțim nevoia de iertare și milostivire, ci ne justificăm pe noi înșine și comportamentele noastre”. „Isus le-a spus discipolilor Săi: chiar dacă fratele tău îți greșește de șapte ori pe zi, și de șapte ori pe zi vine la tine să își ceară iertare, iartă-l. Păcătosul căit, care păcătuiește iar și iar din cauza slăbiciunii sale, va găsi iertare dacă recunoaște că are nevoie de milostivire. Omul corupt este unul care păcătuiește dar nu se căiește, care păcătuiește și pretinde că este creștin, și această viață dublă este scandaloasă”.

„Omul corupt nu cunoaște umilința, nu consideră că are nevoie de ajutor, duce o viață dublă. Nu trebuie să acceptăm starea de corupție ca și când ar fi doar un alt păcat. Deși corupția este adesea identificată cu păcatul, în fapt sunt două realități distincte, deși interconectate.” „Păcatul, în special dacă se repetă, poate duce la corupție, nu cantitativ – în sensul că un anumit număr de păcate face ca o persoană să fie coruptă – ci mai degrabă calitativ: se formează obiceiuri care limitează capacitatea de a iubi și creează un sentiment fals de auto-suficiență”.

„Omul corupt obosește să ceară iertare și sfârșește prin a crede că nu este nevoie să o mai ceară. Nu devenim persoane corupte peste noapte. Este o pantă lungă, alunecoasă, care nu poate fi identificată simplu ca o serie de păcate. Poți fi un mare păcătos și să nu cazi niciodată în corupție dacă inima simte propria slăbiciune. Acea mică deschidere permite ca puterea lui Dumnezeu să intre”. „Când un păcătos se recunoaște ca atare, admite într-un anumit fel că s-a atașat, s-a agățat de ceva fals. Omul corupt ascunde ceea ce consideră a fi adevărata lui comoară, dar care cu adevărat îl face un sclav, și maschează viciul lui cu bune maniere, reușind întotdeauna să păstreze aparențele”. (foto: Angelus)

Exprimaţi-vă opinia