Cardinalul Peter Erdo05.10.2015, Vatican (Catholica) – Motivul pentru care divorțații recăsătoriți nu pot să se împărtășească nu este „eșecul primei lor căsătorii”, ci faptul că trăiesc „în concubinaj în a doua lor relație”. Astfel a abordat Arhiepiscopul de Budapesta și raportorul Sinodului, Cardinalul Peter Erdo, una dintre cele mai controversate teme dezbătute în Sinodul de anul trecut. Afirmațiile au fost făcute în discursul introductiv susținut în această dimineață, la prima sesiune de lucru a Sinodului Ordinar dedicat familiei, din 4-25 octombrie, Sinod deschis oficial ieri de Papa Francisc.

„Divorțații care se recăsătoresc civil trebuie să primească o călăuzire pastorală caracterizată de milostivire, care însă nu lasă dubii cu privire la adevărul indisolubilității căsătoriei, așa cum ne-a învățat Isus Cristos însuși”, a spus prelatul. „Milostivirea lui Dumnezeu oferă iertare păcătoșilor, dar cere convertire. În acest caz, păcatul cuplului nu stă în primul rând în comportamentul care a dus la ruperea primei căsătorii. În această privință cele două părți se poate să nu fi fost egal vinovate, chiar dacă adesea ambele părți sunt responsabile într-o anumită măsură. Așadar motivul pentru care divorțații recăsătoriți nu pot primi Euharistia nu este eșecul primei lor căsătorii, ci concubinajul din a doua lor relație.”

Conform Cardinalului maghiar, „ceea ce împiedică anumite aspecte ale integrării depline nu constă într-o interdicție arbitrară, ci este o exigență intrinsecă cerută în diferite situații și relații în contextul mărturiei eclesiale. Dar toate acestea cer o reflecție profundă.” A subliniat apoi că în „Familiaris consortio”, Exortația Papei Ioan Paul al II-lea din 1981, se spune că divorțații recăsătoriți care trăiesc „relația lor de ajutor reciproc și prietenie” abținându-se de la relații sexuale „pot primi Sacramentele Spovezii și Împărtășaniei, căutându-se să se evite scandalizarea” credincioșilor.

Cardinalul Erdo a vorbit împotriva aplicării modelului ortodox în Biserica Catolică. Cardinalul Walter Kasper, chiar înaintea Sinodului Extraordinar de anul trecut, a sugerat că urmând acest model, Biserica Catolică ar putea admite și ea unele cupluri recăsătorite la Împărtășanie, după un drum penitențial: „Cât privește referința la practica pastorală din Bisericile Ortodoxe, nu poate fi evaluată corect folosind doar sistemul conceptual dezvoltat în Occident în al doilea mileniu”, a spus prelatul. „Trebuie să se ia în considerare marea diferență instituțională privitoare la tribunalele ecleziale și respectul special față de legile statelor, care uneori poate deveni grav, dacă legile statelor se rup de realitatea căsătoriei după intenția Creatorului.”

La conferința de presă de astăzi, Cardinalul a spus că poziția aceasta a fost deja indicată în instrumentum laboris și este „rezultatul obiectiv și aproape matematic a ce a venit la Secretariatul Sinodului între cele două Sinoade și după instrumentum laboris. Am încercat să reunesc toate vocile Bisericii”, a spus el. „Majoritatea răspunsurilor reflectă dorința de a se ține cont” de documentele existente ale Magisteriului pe această temă. În discursul său, a vorbit despre „nevoia aprofundării reflecției asupra căii penitențiale, în locul unei liste categorice de posibilități”. Problema a fost „examinată științific” între ultimul Sinod și cel curent. Ce a reieșit din această reflecție profundă este că nu poate exista o transpunere automată în Biserica Catolică a practicii Bisericilor Ortodoxe, care este „orice dar numai nu unitară”.

Exprimaţi-vă opinia