22.06.2015, Washington (Catholica) – Pr. James Martin, iezuit american, cunoscut unora dintre români prin cartea „În Compania Binelui. Drumul scurt de la lumea corporatistă la sărăcie, curăţie şi ascultare”, apărută la Editura Galaxia Gutenberg, a oferit în ziua lansării enciclicei „Laudato si’” o analiză a celor mai importante zece mesaje. Clipul a fost publicat cu subtitrare pe pagina Facebook a sitului Catholica.ro, strângând spre o mie de vizualizări (vedeţi aici). Redăm în continuare cele 10 mesaje evidenţiate de iezuit.
1. Marea contribuţie adusă de Laudato si’ este viziunea generală asupra crizei ecologice din perspectivă religioasă. Până acum dialogul despre mediu era încadrat în principal într-un limbaj politic, ştiinţific şi economic. Acum limbajul credinţei intră decisiv în dezbatere.
2. Disproporţia efectelor schimbărilor de mediu asupra săracilor este puternic evidenţiată în aproape fiecare pagină a documentului. Iar Papa oferă numeroase exemple ale efectelor schimbărilor de climă, cele mai grave efecte, spune el, fiind resimţite de cei din ţările în curs de dezvoltare.
3. Papa Francisc ia în vizor mentalitatea tehnologică, ce vede tehnologia ca fiind cheia pentru existenţa umană. El critică încrederea necugetată în forţele pieţei în care orice progres tehnologic este îmbrăţişat înainte să se reflecteze la modul în care va afecta lumea noastră. Spiritualitatea creştină, în schimb, propune o dezvoltare marcată de moderaţie şi de capacitatea de a fi fericit cu puţin.
4. Împotriva celor care susţin că o enciclică papală despre mediu nu are cu adevărat autoritate Papa Francisc afirmă explicit că Laudato si’ face acum parte din învăţătura socială a Bisericii. Continuă reflecţia asupra problemelor actuale începută de enciclica Papei Leon al XIII-lea, Rerum Novarum, despre capital şi muncă, în 1891.
5. Discuţia despre ecologie îşi poate găsi fundamentul în Biblie şi în Tradiţia Bisericii. În capitolul 2, Papa Francisc prezintă „Evanghelia Creaţiei”, în care îi conduce pe cititori la chemarea de a îngriji Creaţia, care merge înapoi până la Geneză, când omenirea a primit misiunea de a lucra şi a păzi Pământul. Dar, din păcate, l-am exploatat prea mult şi nu l-am păzit suficient.
6. Totul este interconectat. Laudato si’ este o abordare sistematică a problemei. Mai întâi, Papa arată legătura dintre noi toţi şi Creaţie. Suntem parte a naturii, incluşi în ea şi astfel în interacţiune constantă cu ea. Dar deciziile noastre au un efect inevitabil asupra mediului. O fugă orbească după bani, care lasă la o parte interesele celor marginalizaţi şi săraci, şi ruinarea planetei noastre sunt aspecte conectate între ele.
7. Papa Francisc nu încearcă să demonstreze ceva despre schimbările de climă. Mai degrabă, enciclica sa acceptă cele mai bune cercetări ştiinţifice disponibile astăzi şi construieşte pe ele. Aşadar, Laudato si’ se inspiră atât din învăţătura Bisericii cât şi din descoperirile ştiinţifice contemporane, din toate domeniile, pentru a-i ajuta pe oamenii de astăzi să reflecteze asupra unor probleme importante.
8. Papa Francisc îi critică pe cei ce ignoră problema schimbărilor de mediu şi în special efectele ei asupra săracilor. De ce atâţia dintre bogaţi întorc spatele săracilor? Nu doar pentru că unii se consideră mai valoroşi ca alţii ci şi pentru că frecvent cei care iau decizii sunt, în majoritatea locurilor, departe de cei săraci, fără vreo legătură fizică cu fraţii şi surorile lor. Egoismul duce de asemenea la dispariţia noţiunii de bine comun.
9. Poate mai mult decât în orice altă enciclică Papa Francisc porneşte de la experienţele oamenilor din lumea întreagă folosindu-se de constatările făcute de Conferinţele Episcopale din Africa, Asia, Europa şi Americi. Papa îi cheamă la dialog şi dezbatere pe toţi oamenii pe tema casei noastre comune.
10. În fine, această enciclică este adresată fiecărui locuitor al planetei şi provoacă la un nou mod de a vedea lucrurile.
Ne confruntăm cu o criză urgentă: pământul a început să arate tot mai mult, după expresia Papei Francisc, ca o imensă groapă de gunoi. Documentul rămâne însă optimist, amintindu-ne că, Dumnezeu fiind alături de noi, putem cu toţii să ne străduim să schimbăm cursul lucrurilor. Ne putem îndrepta spre o convertire ecologică în care ascultăm strigătul Pământului şi strigătul celor săraci. Folosind limbajul religios, la ce ne cheamă de fapt Papa este să ne convertim.