Un creștin este chemat să facă alegeri radicale în viață, neputând fi “un creștin pe jumătate”, neputându-se avea în același timp “și cerul și pământul”: Papa Francisc

26 mai 2015. Este neplăcut să vezi un creștin care vrea să-l urmeze pe Cristos și, în același timp, alege să fie monden, a reliefat Papa Francisc la omilia Sfintei Liturghii celebrată marți dimineață, în capela Casei Sfânta Marta din Vatican. Pontiful a subliniat că un creștin este chemat să facă alegeri radicale în viață, neputând fi “un creștin pe jumătate”, neputându-se avea în același timp “și cerul și pământul”.

Un creștin nu poate avea simultan cerul și pământul: să nu ne atașăm de bunurile lumești
Inspirându-se din lectura Evangheliei din Liturgia zilei, după sfântul Marcu 10,28-31, în care Petru îl întreabă pe Isus ce ar fi primit discipolii în schimbul urmării sale, Pontiful a formulat omilia pornind de la dialogul de mare actualitate dintre Petru și Isus, relatat în pasajul biblic citat: “În acel timp, Petru a început să-i spună lui Isus: ‘Iată, noi am lăsat toate şi te-am urmat!’  Isus i-a zis: ‘Adevăr vă spun că nu este nimeni care a lăsat casă, sau fraţi sau surori sau mamă sau tată sau copii sau ogoare pentru mine şi pentru evanghelie şi să nu primească însutit acum, în timpul acesta, case, fraţi, surori, mame, copii şi ogoare, dar şi persecuţii, iar în veacul care va veni, viaţa veşnică. Şi mulţi dintre primii vor fi ultimii, iar ultimii vor fi primii”.

Papa Francesco: “De aceea, când un discipol al lui Cristos este atașat de bunuri, face gafa creștinului care vrea să aibă două lucruri: cerul și pământul. Însă unitatea de măsură rămâne cea indicată de Isus, și anume crucea și persecuțiile. Discipolii erau tentați să-l urmeze pe Isus pentru ca apoi să se întrebe: când va veni timpul beneficiilor acestei bune afaceri? Să ne gândim la mama lui Iacob și Ioan când i-a cerut lui Isus un loc pentru fiii ei, ca și cum ar fi spus: ‘unuia îi dai fotoliul de prim-ministru, iar celuilalt postul de ministru al economiei'”, lăsându-se tentată de interese mondene în urmarea lui Isus”.

Însă inima discipolilor s-a purificat pe parcursul până la Coborârea Duhului Sfânt când “au înțeles totul”. “Gratuitatea în urmarea lui Isus” – a evidențiat – “este răspunsul la gratuitatea iubirii și mântuirii aduse de Isus”. Pontiful a explicat că, atunci când se dorește să se meargă atât cu Isus cât și cu lumea, atât cu sărăcia cât și cu bogăția, acest soi de creștinism este doar pe jumătate și urmărește câștigul material, intrând în joc spiritul mondenității”.

Avuțiile, orgoliul și îngâmfarea ne îndepărtează de Isus
Despre cel care vrea să fie și monden și creștin, Papa a făcut trimitere la o imagine din Cartea profetului Ilie a omului care “șchiopătează cu ambele picioare” pentru că nu știe ce vrea. Și a evidențiat că pentru a înțelege acest lucru este necesar să ne amintim că Isus a vestit că primii vor fi ultimii, iar ultimii vor fi primii, ceea ce înseamnă că cel care se crede sau este mai mare trebuie să se facă slujitorul celui mai mic.

Papa Francisc: “A-l urma pe Isus din punct de vedere uman nu este o bună afacere ci o slujire. Domnul a fost primul și s-a pus în slujba celorlalți, devenind ultimul, de aceea dacă domnul ne dă posibilitatea de a avea bunuri, trebuie să ne comportăm în spirit de slujire, adică punându-le în slujba altora. Există trei trepte care ne îndepărtează de Isus: bogăția, îngâmfarea și lipsa smereniei. Bogățiile sunt foarte periculoase pentru că te conduc la trufia de a te crede cineva. Iar când te consideri important începi să nu mai vezi calea cea dreaptă și riști să pierzi orientarea.”

Un creștin monden este o anti-mărturie
Calea indicată de Domnul este a “dezbrăcării de sine”, așa cum a făcut Isus. “Cine este primul între voi să se facă slujitorul tuturor”, a amintit Papa:
Papa Francisc: “Este urât să vezi un creștin, fie laic, fie persoană consacrată, preot, episcop, este urât să vezi că vrea două lucruri: să-l urmeze pe Isus și totodată să urmeze mondenitatea; să-l urmeze pe Isus și să urmărească și obținerea de avuții. Aceasta este o anti-mărturie. Să continuăm acum celebrarea euharistică gândindu-ne la întrebarea lui Petru: ‘Iată, noi am lăsat toate şi te-am urmat!’, cum vom fi răsplătiți? Și, gândindu-ne la răspunsul lui Isus, să înțelegem că plata sa constă în asemănarea cu El. Acesta va fi salariul. Mare salariu reprezintă asemănarea cu Isus!

R.V./A.M.

Exprimaţi-vă opinia