ȘCOALĂ PRACTICĂ DE DISCERNĂMÂNT

34. Între ce lucruri trebuie să se facă alegerea

(patru puncte și o notă)

 

PRIMUL. Este necesar ca toate lucrurile care fac obiectul alegerii tale să fie indiferente sau bune în sine și nu împotriva cuiva.

AL DOILEA. Există unele lucruri care fac obiectul unei alegeri irevocabile, aşa cum sunt preoţia, căsătoria etc., și există altele care fac obiectul unei alegeri revocabile, aşa cum sunt acceptarea sau refuzarea beneficiilor, acceptarea bunurilor temporale sau îndepărtarea lor, a alege o profesie sau alta.

AL TREILEA. Dacă ai făcut o alegere irevocabilă, nu o poți anula. Doar dacă nu a fost făcută cu rectitudine și în modul în care trebuie, va trebui să cauți, după ce te-ai căit, să duci o viață cinstită în ceea ce ai ales. Însă asemenea alegere nu pare să fie o chemare dumnezeiască, așa cum greșit cred unii. În fapt, orice chemare dumnezeiască este întotdeauna curată și limpede, fără amestecul senzualității sau a vreunei alte înclinații dezordonate.

AL PATRULEA. Dacă ai ales cu rectitudine și în modul în care trebuie, fără a ține cont de senzualitate și de lumesc, un lucru a cărui alegere este revocabilă, nu ai nici un motiv să faci o nouă alegere, dar poți mereu să te desăvârșești în ea.

NOTA. Dacă alegerea revocabilă nu a fost făcută în mod corect și sincer, atunci îți este de folos să o faci așa cum trebuie, dacă dorești ca ea să producă roade pentru binele tău și al altora (ES. nr. 170-174).

 

Lucrurile care fac obiectul alegerii tale să fie indiferente sau bune în sine, altfel nu putem vorbi de o alegere. Răul nu e niciodată o alegere. Totuși, chiar și mijloacele pentru scopul bun trebuie să fie bune.

Iar alegerea nu e niciodată împotriva cuiva. Orice alegere „contra” nu are Spiritul lui Dumnezeu, care e „pentru” toți. Ia aminte că există lucruri care fac obiectul unei alegeri irevocabile, și altele care fac obiectul unei alegeri revocabile.

Astăzi totul e considerat revocabil, cu termen de valabilitate, de consumat de preferință până la o anumită dată indicată. Chiar și preoția, viața consacrată, căsătoria și afectele: totul e considerat mijloc, de folosit atât cât servește și până când servește. Afectele, relațiile cu Celălalt și cu ceilalți sunt un scop în sine. Cel care reduce pe celălalt la un mijloc, îl distruge pe celălalt și pe sine însuși.

Dacă ai făcut o alegere irevocabilă, nu o poți anula. Aceasta se spune pentru a alege bine. A schimba drumul poate crea mai multe necazuri. Dacă ai făcut rău o alegere irevocabilă, dacă ai greșit calea, în general e un rău mai mic să o parcurgi pe aceea în cel mai bun mod posibil.

Însă asemenea alegere dezordonată nu pare să fie chemare dumnezeiască. Pentru fiecare dintre noi există o chemare dumnezeiască, de cunoscut și de ales cu libertate, nu mânați de patimi. Dacă nu o cunoști sau nu o alegi, nu realizezi numele „tău”. Dar nu e totul pierdut: îți mai rămâne marea demnitate de a «face de voie sau de nevoie». De aceea, trebuie să fii foarte atent, atât în privința căsătoriei, cât și a preoției celibatare, să alegi ceea ce răspunde chemării tale. Vezi dacă cumva a existat vreo lipsă de cunoștință sau de libertate care poate să fi făcut iresponsabilă decizia ta. Îți rămâne însă obligația de a fi responsabil cu ceilalți, care eventual sunt implicați în alegerea ta.

Sfaturile care urmează folosesc mai întâi pentru a face bine alegerile irevocabile, iar apoi pentru a le îndeplini pe cele revocabile care din când în când prezintă diferitele posibilități ale vieții.

Dacă ai ales cu rectitudine un lucru a cărui alegere e revocabilă, nu ai nici un motiv de a face din nou alegerea. Nu trebuie să schimbi în continuu alegerile făcute, chiar dacă sunt revocabile. Uneori crezi că ai ales rău doar pentru că întâlnești greutăți: devii nesigur, ca și cum ar trebui să alegi altceva. Dar asta e o ispită, care vrea să te împiedice să înaintezi. Totuși, dacă alegerea ta revocabilă nu a fost făcută corect, îți este de folos să o faci așa cum trebuie. Dacă alegerile tale revocabile sunt bune, păstrează-le. Dacă nu, ai curajul de a le schimba.

 

(conform textului lui Silvano Fausti – Prilej sau ispită)

 

 

 

 

 

ANALIZEAZĂ:

Întrebări pentru reflecţia personală:

 

  • Ce poate fi obiectul alegerii?
  • Cum deosebești o alegere irevocabilă de o alegere revocabilă?
  • Ce ai de făcut atunci când îți dai seama că n-ai luat decizia irevocabilă în mod cinstit?
  • Când consideri că o alegere revocabilă nu a fost făcută în mod corect și sincer, ce poți să faci?

 

 

 

 

MEDITEAZĂ:

Texte biblice de referinţă:

 

Gen. 2, 18-24: nu e bine ca omul să fie singur.

Mt. 19,6: ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă.

Ef. 5,25: Căsătoria este semnul fidelității între Dumnezeu și Biserică.

Tob. 8,5: Rugăciunea lui Tobia.

 

 

 

 

 

OBSERVĂ:

Ce stare sufletească te cuprinde în fața unei decizii de luat.

 

 

 

ROAGĂ-TE:

Să ai lumina și hotărârea necesară pentru a lua decizii bune și la timpul potrivit.

 

————————————————————–

bunvest 34

Exprimaţi-vă opinia