Papa Francisc, la audiența generală de miercuri, 15 aprilie 2015, despre ”Familie: bărbat și femeie”. – ANSA

 RV 15 apr 2015. La cateheza audienței generale de miercuri Sfântul Părinte papa Francisc a continuat seria catehezelor dedicată familiei creștine și a vorbit pe tema ”Familia: bărbat și femeie”. Valul de căldură care s-a instalat în centrul Italiei a confirmat romanilor și pelerinilor prezenți în aer liber, miercuri, în Piața Sfântul Petru, că primăvara mediteraneană prinde tărie și curaj. În cuvântul său Pontiful a remarcat că așa zisa teorie ”gender”, care anulează diferența naturală dintre bărbat și femeie, nu reprezintă o soluție pentru relația dintre genuri ci mai degrabă o problemă.

• «Cateheza de astăzi este dedicată unui aspect central din tema familiei, cel despre marele dar pe care Dumnezeu l-a făcut omenirii prin crearea bărbatului și a femeii și prin sacramentul căsătoriei. Această cateheză și următoarea se referă la diferența și complementaritatea dintre bărbat și femeie, care stau la momentul cel mai înalt al creației divine. Cele două care vor urma mai târziu vor fi dedicate căsătoriei».

Referindu-se la textul biblic din cartea Facerii, Pontiful a remarcat că Dumnezeu, după ce a creat universul și toate făpturile, a creat capodopera sa, ființa umană, pe care a făcut-o după chipul său: ”după chipul lui Dumnezeu l-a creat: bărbat și femeie i-a creat” (Gen 1,27). Dacă diferența sexuală este prezentă în atâtea forme de viață a făpturilor vii – a continuat Sfântul Părinte – numai în bărbat și femeie aceasta poartă în sine chipul și asemănarea lui Dumnezeu. ”Aceasta ne spune că nu doar bărbatul în sine este chipul lui Dumnezeu, nu doar că femeia în sine este chipul lui Dumnezeu, dar și faptul că bărbatul și femeia, drept cuplu, sunt chipul lui Dumnezeu. Diferența dintre bărbat și femeie nu este pentru contrapunere sau subordinare, ci pentru comuniune și naștere, tot după chipul și asemănarea lui Dumnezeu”.

• «Cultura modernă și contemporană a deschis astăzi noi spații, noi libertăți și noi profunzimi pentru îmbogățirea înțelegerii acestei diferențe. Dar a introdus și multe dubii și mult scepticism. De exemplu – a continuat Papa – eu mă întreb dacă așa numita teorie a genului (gender) nu este și expresia unei frustrări și a unei resemnări, care urmărește să șteargă diferența sexuală pentru că nu știe să se mai confrunte cu aceasta. Riscăm să facem un pas înapoi. Îndepărtarea diferenței, într-adevăr, este problemă, nu soluție. Pentru a rezolva problemele de relație, bărbatul și femeia trebuie, în schimb, să vorbească mai mult între ei, să se asculte mai mult, să se cunoască mai mult, să se iubească mai mult. Trebuie să se trateze cu respect și să coopereze cu prietenie. Pe aceste baze umane, sprijinite de harul lui Dumnezeu, este posibil să planifici uniunea matrimonială și familială pentru toată viața. Legătura de căsătorie și de familie este o chestiune serioasă, și este serioasă pentru toți, nu doar pentru cei care cred. Aș vrea să-i îndemn pe intelectuali să nu dezerteze această temă, ca și cum ar fi devenit secundară pentru angajarea în favoarea unei societăți mai libere și drepte”.

”Dumnezeu – a reluat Sfântul Părinte – a încredințat pământul legământului dintre bărbat și femeie: eșecul acestuia face aridă universul afecțiunii și întunecă cerul speranței. Semnalele sunt deja îngrijorătoare și le putem vedea”, a remarcat papa Francisc, care a menționat două priorități. Prima, necesitatea de ”a face mai mult în favoarea femeii, dacă vrem să redăm mai multă forță reciprocității dintre bărbați și femei”. ”Este necesar, într-adevăr, ca femeia să fie nu doar mai ascultată, dar ca vocea ei să aibă o pondere reală, o autoritate recunoscută, în societate și în Biserică. Modul însuși în care Isus a considerat femeia – dar să spunem că toată Evanghelia este astfel – într-un context mai puțin favorabil decât cel de astăzi, pentru că în acele timpuri femeia chiar era plasată pe locul doi – îi conferă o lumină puternică, ce luminează o cale care duce departe și din care am parcurs doar o mică parte. Noi încă nu am înțeles în profunzime care sunt lucrurile pe care ni le poate oferi geniul feminin, lucrurile pe care femeia le poate da societății și chiar nouă, ea care știe să vadă lucrurile cu alți ochi care completează gândirea bărbaților. Este o cale de străbătut cu mai multă creativitate și îndrăzneală”. A doua prioritate se referă la adevărului potrivit căruia bărbatul și femeia au fost creați după chipul lui Dumnezeu. ”Mă întreb – a spus Pontiful – dacă criza de încredere colectivă în Dumnezeu, care ne face atât de mult rău, ne îmbolnăvește de resemnare în fața necredinței și a cinismului, nu este legată și de criza alianței dintre bărbat și femeie. Relatarea biblică, cu grandioasa frescă simbolică despre paradisul pământesc și păcatul original, ne spune întocmai că comuniunea cu Dumnezeu se oglindește în comuniunea cuplului uman și pierderea încrederii în Tatăl ceresc dă naștere la separare și conflict între bărbat și femeie”.

”De aici – a încheiat Sfântul Părinte – vine marea responsabilitate a Bisericii și tuturor celor care cred – mai ales a familiilor credincioase – de a redescoperi frumusețea planului creator care înscrie chipul lui Dumnezeu chiar și în legământul dintre bărbat și femeie. Pământul se umple de armonie și încredere când legământul dintre bărbat și femeie este trăit în bine. Și dacă bărbatul și femeia o caută împreună, între ei și cu Dumnezeu, fără îndoială o găsesc. Isus ne încurajează în mod lămurit la mărturia pentru această frumusețe, care este chipul lui Dumnezeu”.

Primiți și binecuvântarea apostolică invocată de Succesorul lui Petru la finalul audienței generale de miercuri, 15 aprilie 2015, în Piața Sfântul Petru.

(rv – A. Dancă)

Exprimaţi-vă opinia